St Luka Family fayoum المنتدى مغلق الان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

احتقار أباطيل العالم

احتقار أباطيل العالم Empty احتقار أباطيل العالم

مُساهمة  michael noshy الخميس أبريل 17, 2008 5:11 pm

احتقار أباطيل العالم
نشوف مع بعض عينات بسيطة في الكتاب المقدس من الناس اللي مشيت وراء أباطيل العالم ومشيت تدور عن الارتواء من مياه العالم ، وكانت النتيجة مش في صالحهم ، واحد زي لوط ماشي مع الله ومع إبراهيم ولم تحتملهم الأرض وإبراهيم قاله أختار الحتة اللي تعجبك فأختار لوط الأرض الخصبة أختار أرض سدوم ، وكانت النتيجة أن خرج لوط من سدوم دون أن يأخذ شيئاً. واحد تاني في العهد الجديد ( الغني الغبي ) حينما أخصبت كورته قال أقوم أهدم وابني فجاء له صوت يا غبي في هذه الليلة تأخذ نفسك منك والذي أعددته لمن يكون ، فمحبة العالم ومحبة المال مش ممكن الأنسان يشبع منها كل من يشرب من هذا الماء يعطش أيضاً ، ولكن الذي يرتوي بنعمة ربنا ده لا يحتاج لحاجة أبداً ، شوف أنبا بولا لما شاف الميت محمول قال لأخوه أنا مش هاطلب منك حاجة وأنا مش هاروح لمحاكم فدخل الصحراء وصار أول السواح ، الناس دية تقول مع بولس الرسول " خسرت كل الأشياء وأحسبها نفاية -مش خسرتها ونفسي فيها- بل وأنا أحسبها نفاية.
نشوف واحد زي الأنبا أنطونيوس اللي ساب كل حاجة لما سمع الآية ( أذهب بع كل مالك ) نفذ الآية ، فين الشاب الغني ؟ مين اللي كسب ؟ فالإنسان اللي يحتقر أباطيل هذا العالم ويتمسك بمحبة الله وتتأصل محبة الله فيه يبقي هو اللي كسبان ، لأنه يمتلك الله خالق كل الأشياء وعلي العكس اللي يسيب ربنا ويدور علي أباطيل هذا العالم ربنا بيعاتب النفس اللي تجري وراء أباطيل العالم بيقول ( تركوني أنا ينبوع المياه الحية لينقبوا لأنفسهم أباراً أباراً مشققة لا تضبط ماء )
أما الأنسان اللي يمشي وراء ربنا يبقي عايش مبسوط وفرحان وربنا يعطيه بركات ( فيقول تطلبون ما تريدون فيكون لكم ) ربنا مش ممكن يبخل علينا ..
يا أحبائي ربنا يعطينا أن نتمسك به حتى لا يقول لنا هذا العتاب ولربنا المجد الدائم آمين .

<hr style="COLOR: #d2dae1" SIZE=1>

michael noshy

المساهمات : 192